torsdag 25 mars 2010

Beethoven x 5, Spaghetti och Tokaijvin



För någon vecka sedan läste jag ut Murakami's ”Kafka On the Shore. I den boken hamnar en av protagonisterna, lastbilschaffören Hoshino, i ett café där de spelar Beethovens ”Piano Trio No 7 In B Flat Major”. Det blir ett avgörande moment eftersom han tidigare inte brytt sig om klassisk musik. Han får lära sig att den bästa versionen lär vara av ”The Archduke Trio” med medlemarna Arthur Rubinstein, Jascha Heifetz och Emanuel Feuermann.
Jag vet inte vilken version som Beethovenbesatte Schroeder i min favoritserie ”Charlie Brown och hans vänner” tycker är bäst, men jag blev tillräckligt nyfiken för att sätta ihop en Spotifylista med 5 versioner och tolkningar av första satsen, ”Allegro Moderato”. För att inse hur klassisk musik funkar är det kul att jämföra samma verk.


http://open.spotify.com/user/alelajoensson/playlist/3268jOk5s5xtdlx35J4kJi

(kopiera till webbläsaren)

Jag surfade lite om Beethoven och hittade en rolig detalj om hans matvanor, hans favoritmat var pasta med enbart ost samt dyrt ungerskt vin. Så ifall någon vill ha en djupare insikt i Beethovens liv föreslår jag att man köper Château Dereszla Tokaji Aszù 5 Puttonyos för budget eller Tokaji Aszú 6 Puttonyos 2000 och lyssnar. Kan bli en fin stund?

Inga kommentarer: